Onze school
Briant College heeft in haar onderwijsinrichting als uitgangspunt: ‘Faciliteren naar hoe én wat onze leerlingen willen leren en blijven onderzoeken waar de vraag tot ondersteuning ligt’. Bij elke stap bekijken we wat op dat moment het meest passend is voor de ontwikkeling van uw zoon of dochter. Anders gezegd: we bieden maatwerk waar het mogelijk is en hebben hierbij aandacht voor talentontwikkeling en actief leiderschap.
De fundering van maatwerk is ‘de maatschappij’ en dat betekent dat uw zoon of dochter straks op diverse vlakken zelfredzaam moet zijn om een volgende stap naar zelfstandigheid te kunnen maken. Richting vervolgonderwijs met of zonder diploma, richting arbeid voor leerlingen met een IQ van 80 of hoger (arbeid 80+), maar vooral om te kunnen functioneren in de maatschappij als een zelfstandig individu. Medeverantwoordelijk voor zijn eigen leerproces, inzicht in eigen gedrag en het behalen van de persoonlijke doelen zijn hierin belangrijke voorwaarden.
Onze school telt:
- 160 leerlingen
- Ongeveer 12 tot 14 klassen
- Zo’n 45 medewerkers
Inclusiever onderwijs
Het is een uitdaging om het huidige onderwijssysteem te laten aansluiten op de trends en ontwikkelingen in de maatschappij en de behoeften van onze doelgroep. De wereld en onze leerlingen zijn veranderd; zorgcomplexiteit en ondersteuningsvraag zijn toegenomen. Er is behoefte aan een andere onderwijsinrichting die zich richt op wat uw zoon of dochter nodig heeft. Als school willen we hierop aansluiten. Zodat hij of zij niet uitvalt, maar mee blijft doen in de maatschappij.
Onze weg naar inclusiever onderwijs is aansluiten op trends, ontwikkelingen en behoeften van onze doelgroep.
Ons uitgangspunt?
Iedere leerling heeft recht op gelijke kansen in de maatschappij en heeft behoefte aan:
- Regisseur worden van hun eigen leerproces én leven.
- Het ontdekken van nieuwe werelden, talenten en passies.
- Een volwaardige plek in de maatschappij.
Briant College zit midden in de transitie om een toekomstige netwerkschool te worden. Een school waarbij maatwerk en actief leiderschap centraal staan. Deze transitie kost tijd, afstemming en aanpassingen op diverse vlakken en neemt zeker nog een aantal jaren in beslag. Hierbij gaan we uit van gelijkwaardigheid van alle levensbeschouwelijke en maatschappelijke stromingen. Leerlingen, ouders en medewerkers met verschillende godsdiensten en uiteenlopende levensovertuigingen ontmoeten elkaar en hebben respect voor elkaar.
Onze visie
“De leerling wordt uitgedaagd om stap voor stap de verantwoordelijkheid (het eigenaarschap) te nemen voor zijn talentenontwikkeling en het leren van vaardigheden voor zijn leven, zodat hij goed voorbereid is op een volwaardige plek in de maatschappij. Wij coachen iedere leerling bij het doorlopen van zijn eigen traject naar zijn persoonlijke doelen.”
In ons onderwijs streven we zoveel mogelijk dezelfde doelen na als in het reguliere onderwijs.
Inspectiebeoordeling
De Inspectie van het Onderwijs bezoekt onze school een keer per vier jaar. Ons onderwijs kreeg de laatste keer een voldoende. Dit betekent dat onze school voldoet aan de vereiste basiskwaliteit.
De naam Briant
Briant laat zien waar we voor staan. In de naam zitten woorden als gigant, briljant, helder en sterk. Dat past goed bij de positieve manier waarop we naar leerlingen en hun mogelijkheden kijken. Wist u dat de naam Briant door hen bedacht is?
Algemene grondslag
We gaan uit van de gelijkwaardigheid van alle levensbeschouwelijke en maatschappelijke stromingen. Leerlingen, ouders en teamleden met verschillende godsdiensten en uiteenlopende levensovertuigingen ontmoeten elkaar met respect voor elkaars levens- en maatschappijbeschouwing.
