Onderwijsprogramma
Leerroute 6, vervolgonderwijs en arbeid 80+
Onze school biedt leerroute 6 met het bijbehorend uitstroomprofiel vervolgonderwijs: vmbo en mbo. Gedurende de schoolbaantraject kan het uitstroomprofiel wijzigen in arbeid 80+. We bieden de opleidingen vmbo basisberoepsgerichte leerweg, vmbo kaderberoepsgerichte leerweg, vmbo theoretisch leerweg en een speciaal maatwerktraject (de Octopusklas). In samenwerking met de scholen Mariëndael en vso De Brouwerij bieden wij ook een maatwerktraject op havo niveau aan.
Vanaf januari 2026 geldt de nieuwe Wet van school naar duurzaam werk. Voor leerlingen met uitstroomprofiel Arbeid betekent dit dat wij aanvullende loopbaanbegeleiding (nazorg) organiseren.
Na uitstroom volgen we leerlingen op de werkplek en bieden ondersteuning waar nodig. Bijvoorbeeld bij veranderingen op het werk of in de thuissituatie. De mentor of trajectbegeleider blijft het aanspreekpunt voor ouders, leerlingen en de werkgever.
Uitstroomprofielen en leerroutes
Het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kent drie richtingen. Deze richtingen heten uitstroomprofielen. Voor elke leerling stellen we een ontwikkelingsperspectief vast dat zoveel mogelijk aansluit op de persoonlijke behoefte en leerdoelen van de leerling (maatwerk). Soms is een tussentijdse overstap naar een reguliere school, met passende ondersteuning, mogelijk. We sluiten hiermee aan op het landelijk doelgroepenmodel van de sectorraad voor gespecialiseerd onderwijs.
Op onze school bereiden we leerlingen voor op uitstroom naar:
- Vervolgonderwijs: leerroute 6 met het bijbehorend uitstroomprofiel vmbo, mbo en havo
- Een arbeidsplek met portfolio, voor leerlingen met een IQ van 80 of hoger (arbeid 80+)
Onderbouw vmbo: theoretische leerweg
Dit programma bestaat uit theorie- en praktijkvakken. De theorievakken zijn in leerjaar 1: Nederlands, Engels, Duits , wiskunde, referentie rekenen, mens en maatschappij, biologie, burgerschap, NaSk, economie, lezen, sociale vaardigheden en studievaardigheden. Vanaf het tweede leerjaar bestaat het vakkenpakket uit: Nederlands, Engels, Duits, NaSk, wiskunde, referentie rekenen, burgerschap en economie. Naast de theorielessen zijn er ook praktijklessen, zoals voeding en verzorging, techniek, beeldende vorming en lichamelijke opvoeding.
Bovenbouw vmbo: basisberoepsgerichte en kaderberoepsgerichte leerweg
Dit programma heeft een meer oriënterend en minder beroepsvoorbereidend karakter. Zo kunnen leerlingen een goede keuze maken voor een vervolgopleiding op het mbo. We bieden twee richtingen aan: Horeca, Bakkerij & Recreatie (HBR) en Bouwen, Wonen & Interieur (BWI). Iedere richting focust op de oriëntatie én de basisvaardigheden voor deze sector in de praktijkvakken. En iedere richting wordt aangevuld met vier keuzemodules. In beide richtingen werken de leerlingen aan hun loopbaandossier (LOB) waarin zelfreflectie en toekomst centraal staat. Ook besteden we aandacht aan algemene vaardigheden die nodig zijn bij een vervolgopleiding.
Bovenbouw vmbo: theoretische leerweg
Binnen deze richting maken leerlingen de keuze voor de sector economie óf techniek. Voor alle twee de sectoren geldt dat het diploma toegang biedt tot alle mbo niveau 4-opleidingen en de havo. De richting is dus niet bepalend voor een vervolgopleiding. Ons advies is om altijd de richting te kiezen die het beste bij uw zoon of dochter past. Om door te stromen naar havo is examen doen in een zevende vak verplicht. Daarom volgt iedere leerling in het derde leerjaar beeldende vorming of culturele en kunstzinnige vorming (ckv) om eventuele doorstroming mogelijk te maken.
Verplichte vakken
- Burgerschap: De kern van burgerschapsonderwijs gaat over aandacht voor basiswaarden. Denk aan gelijke behandeling en respect voor anderen in een multiculturele samenleving. Het gaat om positief met elkaar omgaan in de klas. We vergroten zo de zelfredzaamheid van uw kind in de Nederlandse samenleving. Burgerschap is verweven in ons schoolklimaat, verschillende vak- en leergebieden, schoolbrede projecten of het betrekken van de omgeving van de school bij ons onderwijs. We gebruiken verschillende dagelijkse situaties om uw zoon of dochter te laten ervaren dat aan elke kwestie verschillende kanten zitten. De mogelijkheden en ondersteuningsbehoeften van uw kind bepalen deels waar we de focus op leggen.
- Basisvaardigheden: rekenen, taal, digitale vaardigheden en burgerschap zijn belangrijke vakken om later zo goed mogelijk mee te kunnen doen. Daarom besteden we er veel aandacht aan.
- Verplichte examenvakken: zijn Nederlands, Engels, maatschappijleer, bewegingsonderwijs en culturele en kunstzinnige vorming. Deze vakken zijn verplicht op het vmbo en moeten met een voldoende worden afgerond. Voor doorstroom naar havo is examen doen in een zevende vak verplicht. Daarom volgt uw zoon of dochter in het derde leerjaar beeldende vorming of culturele en kunstzinnige vorming (ckv) om eventuele doorstroming mogelijk te maken.
- Loopbaan, oriëntatie en studiebegeleiding (LOB): is een belangrijke factor om de ontwikkeling van uw kind inzichtelijk te maken. In het examenprogramma staat onder andere als doel dat uw zoon of dochter zijn eigen loopbaanontwikkeling inzichtelijk moeten maken voor zichzelf en voor anderen. Dit doen we onder andere via het loopbaandossier. De kern van het LOB ligt bij de ervaringen die uw kind opdoet en onderzoekt, maar ook in de reflectiegesprekken die zij hierover voeren. Alles wordt vastgelegd in een persoonlijk digitaal loopbaandossier en is leidend bij de intake voor een vervolgopleiding. De inhoud van het loopbaandossier is ook vastgelegd in het PTA en is hiermee ook een belangrijk onderdeel van het examenprogramma.
- Stages/keuzevakken: Organisaties kijken, naast een diploma, ook steeds meer naar wat uw zoon of dochter aan ervaring heeft opgedaan. Vanaf het derde leerjaar gaat uw kind daarom op stage of krijgt hij te maken met keuzevakken. Stage en keuzevakken zijn een belangrijk onderdeel van de basisberoepsgerichte en kaderberoepsgerichte leerweg. Uw zoon of dochter leert in de praktijk en wordt op deze manier voorbereid op een toekomstige arbeidsplek. Bovendien werkt hij zo aan zijn eigen competentieprofiel. In overleg met de mentor gaat de leerling op zoek naar een stageplek. Als dat niet lukt, kan de mentor hierin ondersteunen. Van zijn stage/keuzevakken houdt uw kind een logboek bij over zijn werkzaamheden en ervaringen en is hij zelf verantwoordelijk voor de aftekening bij hun stagebegeleider.
Sociale vaardigheden en competenties
We besteden veel aandacht aan het versterken van de sociale vaardigheden en competenties van uw zoon of dochter in alle leerjaren.
- In de onderbouw: zijn de lessen sociale vaardigheden verweven in onder andere de coachingsuren, LOB, burgerschap, maar komen structureel in alle vakken aan bod.
- In de bovenbouw: zijn de lessen sociale vaardigheden verweven in de vakken LOB, burgerschap, maatschappijleer, culturele en kunstzinnige vorming.
Ook hebben wij diverse ondersteuningsprogramma’s op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling en weerbaarheid voor alle leerjaren. Het mentoruur is er om leerlingen structureel te begeleiden in hun persoonlijke, sociale en schoolse ontwikkeling. Tijdens dit uur ondersteunt de mentor de leerling bij:
- Studievaardigheden en planning
- Welbevinden en sociaal-emotionele ontwikkeling
- Loopbaanoriëntatie (LOB)
- Groepsvorming en veiligheid in de klas
Talentontwikkeling
Tijdens de hele schoolperiode besteden we veel aandacht aan talentontwikkeling. Hiermee ontdekt uw kind wat hij leuk vindt en wat bij hem past. Hij leert om zelf na te denken over zijn toekomst en wat hij nodig heeft om zijn doelen te bereiken. Op deze manier gaat hij zichzélf beter ontwikkelen. Dit vergroot zijn motivatie en zelfstandigheid. Vanuit deze uitkomsten gaan we op zoek naar het uitstroomprofiel dat het beste past bij uw zoon of dochter.
Huiswerkbegeleiding
Twee keer per week bestaat de mogelijkheid om na lestijd huiswerk te maken onder begeleiding van onze docenten en mentoren.
Ondersteuningsaanbod
Op onze school vinden we het belangrijk dat elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Daarom bieden we een zorgvuldig opgebouwd ondersteuningsaanbod voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, het leren en ontwikkelen, en de communicatie. We gaan daarbij uit van wat een leerling minimaal nodig heeft om goed te kunnen leren en tot ontwikkeling te komen. Het basisaanbod is er voor álle leerlingen. Soms is er meer nodig dan het basisaanbod. In dat geval bieden we extra ondersteuning, afgestemd op de behoeften van de leerling. Belangrijke onderdelen daarvan zijn:
De Octopusklas
Kleinschalige leer-werkomgeving met een (individueel) maatwerkprogramma gericht op extra ondersteuning in de ontwikkeling van vaardigheden in sociale interacties en werkhouding. Deze leerlingen gaan nog op voor een diploma, waar nodig met een verlengd traject.
De Community Class
Voor leerlingen tussen 15-18 jaar die geen baat meer hebben bij het diplomagerichte onderwijs. Deze leerlingen worden in een individueel traject begeleid naar mbo-niveau 1 of 2 of arbeid.
Dagcoördinator
Onze fulltime dagcoördinator is gericht op pedagogische ondersteuning aan leerlingen en docenten. Ook zijn er diverse onderwijsondersteuners aanwezig die waar nodig aanvullende individuele aandacht of kleinschalig onderwijs bieden.
Leerlingenraad
In de leerlingenraad wordt regelmatig de inbreng van de leerlingen over alles in en rond de school gevraagd. Dat is ook de plek waar zij vragen kunnen stellen over en ideeën kunnen aandragen om het ondersteuningsaanbod verder vorm te geven. Zo is het een gezamenlijke verantwoordelijkheid en sluiten we zoveel mogelijk aan bij de behoeften van de leerlingen.
